کد مطلب:315763 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:201

قمر بنی هاشم در زمان شهادت پدر
در این راستا هر چند تتبع نمودم به مطلب خاصی دست نیافتم ولی در لابلای تاریخ مطالبی دیده شد كه شامل قمر بنی هاشم علیه السلام می شود. مرحوم علامه مجلسی رحمه الله از امالی ابن الشیخ نقل نموده كه امام باقر علیه السلام فرمود:



[ صفحه 74]



«لما احتضر أمیرالمؤمنین علیه السلام جمع بنیه حسنا و حسینا و ابن الحنفیة و الأصاغر من ولده فوصاهم» [1] .

«وقتی كه حالت احتضار به امیرالمؤمنین علیه السلام دست داد امام حسن و امام حسین علیهماالسلام و محمد بن حنفیه و اصاغر از فرزندانش را جمع نمود و به آنها وصیت نمود».

و در نقل وصیتی از امیرالمؤمنین علیه السلام می نویسد:

«ثم انی اوصیك یا حسن و جمیع اهل بیتی و ولدی...». [2] .

«سپس ای حسن! تو را و همه ی اهل بیتم و فرزندانم را وصیت می نمایم».

و از سلیم بن قیس هلالی نقل نموده است كه در وقت وصیت علی بن ابی طالب علیه السلام حاضر بودم كه به امام حسن علیه السلام وصیت نمود و امام حسین علیه السلام و محمد و همه ی فرزندانش را بر آن وصیت شاهد گرفت... [3] .

و در كتاب جنات الخلود چنین آمده است:

«حسنین و باقی فرزندان آن حضرت را غسل داده و بر سریر گذارده، نماز كرده...».

در كتاب عدةالشهور نقل كرده كه امیرالمؤمنین علیه السلام در شب 21 ماه رمضان سال 40 هجری قمری، حضرت اباالفضل علیه السلام را در آغوش گرفت و به سینه ی خود چسبانید و چشمان او را بوسید و فرمود:

«ولدی ستقر عینی بك فی یوم القیامة، ولدی اذا كان یوم عاشوراء و دخلت المشرعة، ایاك أن تشرب الماء و اخوك الحسین عطشان». [4] .

«پسرم! به زودی در روز قیامت به وسیله ی تو چشم من روشن می گردد وقتی روز عاشورا فرارسید و وارد شریعه شدی، مبادا آب بیاشامی در حالی كه برادرت حسین تشنه است».



[ صفحه 75]




[1] بحارالأنوار، ج 42، ص 247.

[2] همان، ص 248.

[3] همان، ص 250.

[4] معالي السبطين، مجلس 21، از فصل نهم؛ العباس، مقرم، ص 110، آخر بحث مواسات.